torsdag 31. januar 2013

DIY - Kanzashi blomster. No rights reserved ;-)

Jeg har forelsket meg i disse enkle, søte japanske blomstene. 
Opprinnelig er det japansk hårpynt, som kan lages i et uttall variasjoner. 

 
Med null erfaring med å lage hårpynt, har jeg lett meg rundt på bl.a YouTube, hvor man kan finne riktig mange videoer på hvordan lage disse fine blomstene. Dog synes jeg at det er av litt ymse kvalitet hva man faller over, så jeg tenkte jeg ville forsøke meg på en bilde-tutorial / DIY, på den kanskje mest enkle versjonen av disse. På norsk. 

Jeg vil skynde meg å si at det ikke er min egen idé, og har i forkant sjekket litt rundt på forskjellige blogs, og har ikke kunnet finne en bilde-tutorial / DIY på norsk, eller som blir laget/vist på presis denne måten. Men hvis det er noen som leser med, som føler jeg har lånt "deres" idé, så skriv endelig og arrestér meg : ) Jeg mener på ingen måte å ta æren for å ha funnet opp disse, den gir jeg nemlig til japanerne ;-)

Disse er enkle, kjappe og morsomme å lage, og perfekt for å få brukt litt stoffrester : )

Du trenger:

5-6 firkantede stoffbiter (f.eks 6 * 6 cm) 
Stoffsaks
Hurtigtørkende lim (evnt limpistol)
Spiss nål
Sterk / tykk sytråd
Knapper, perler el annen pynt til midten av blomsten

            Fold lappen på midten, så den danner en trekant.                      Fold deretter kantene opp mot midten. 

 Vend firkanten

Fold mot midten - endene må gjerne overlappe litt. Fold deretter én gang til, så den kommer til å se slik ut:


Træ blomsterbladene på synålen, én etter én, etter hvert som de er ferdig foldet. Her vises baksiden. 
VIKTIG: Sjekk at nålen går igjennom alle lagene med stoff.
 
 Så ser det slik ut - alle bladene er tredd på nålen

 Klipp endene rene, ca. 1/2 cm fra nålen / midten

 Trekk bladene ned på sytråden, og bind dem sammen i en SIRKEL. De skal sitte sammen, men husk ikke å stramme så veldig hardt, så du får beveget bladene i blomsterfasong. Jeg knyter 2-3 knuter, for å sikre at tråden ikke går opp : )

Dandér bladene...

...og lim mellom hvert blad. En pitteliten klatt lim er nok!

Da er det bare å velge pynt til midten av blomsten :-)

Og skynde seg å lage flere! (Ps! Knappene her har jeg limt på, tråden er kun til pynt ;-)

Håper du får glede av de mange bildene, og at du får laget deg mye fin japansk hårpynt, eller kanskje en ny 
blomster-brosje, eller noe helt tredje? Kun fantasien setter grensene!

God fornøyelse!

Smil fra Marthe 


32 kommentarer:

  1. Hold da op hvor er de søde,det må jeg hellere få afprøvet.

    Mona

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Mona
      Jeg er rigtig glad for at du kan lide de små blomster : ) De er virkelig sjove at lave!

      Tak for link fra din Pinterest! : )

      Knus Marthe

      Slett
  2. Fiiiin hårpynt! Og flot tutorial .... Den skal helt sikkert gemmes til en gang når der er brug for fin pynt

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Håndlavet Karma (hedder du Annemari? ;-)
      Tusind tak for din søde hilsen, jeg er rigtig glad for at du kan bruge min DIY : )

      Sikke en fin header du har fået på din blog! :-)

      Knus Marthe

      Slett
  3. Ahrmen altså hvor er de bare "adorable" :)
    Som Mona tænker jeg også, de skal afprøves.
    Tak fordi du deler Marthe

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var da så lidt, søde Libbie :-) De er også rigtig sjove og nemme at lave, så det er bare at sætte i gang med at producere ;-)

      Skøn aften videre!

      Knus Marthe

      Slett
  4. Nydelige!!! Takk for flott DIY, Marthe :)

    Disse skal jeg garantert prøve meg på en dag...

    Håper du har hatt en fin uke sålangt.

    Klem fra Cecilie

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at du liker de små blomstene, Cecilie! Du må prøve å lage noen,-de er virkelig morsomme å lage, og pynter så fint : )

      Uken så langt har startet litt tungt (litt sykdom, osv) men nå går det mye bedre her : ) Håper du også snart er frisk av sykdom, og at dagene går litt lettere fremover : ) Her har det vært deilig vår-stemning i dag, og det hjelper helt klart på humøret!

      Ha en flott kveld videre!

      Klem Marthe

      Slett
  5. Hei Marthe
    Sååå søte, mine favoritter er de oransje.
    Ser ut som ordentlig pirk og ikke noe for utålmodige meg. Du er så grundig og nøye og gjør ting så ordentlig.
    Tusen takk for din søte kommentar angående Vixen Blog Awards.
    Glad dag til deg, Marthe! Her skal jeg være sjåfør for Eirik som skal øyeoperere seg i Larvik. Han opererte for en stund siden og dette er faktisk en reklamasjon. Første operasjon ble ikke helt vellykket.
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for koselig glad-hilsen! Det varmer å få noen god-ord med på veien :-) Håper det har gått bra med Eirik hos øyelegen i dag. Så irriterende at resultatet av den første operasjonen ikke var som forventet!
      Krysser fingre for at det blir som det skal denne gang.

      De 2 blomstene du liker best, er hhv Graziela kløver og Kaspara-stoff! :D Du kjenner kanskje igjen det fine stoffet på den øverste blomsten? Det er det ene stoffet jeg fikk av deg for en stund siden ;-) Så fint!

      Ha en fin kveld videre!

      Klem Marthe

      Slett
  6. De er godt nok vældig fine og kunne også let bruges som pynt på et tæppe! Tak for inspirationen ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så lidt, Ayoe :-) Ja, de små blomster vil passe rigtig godt som pynt på f.eks et tæppe. God idé!

      Knus Marthe

      Slett
  7. afsindig flot diy kære Marthe. Jeg tænkte, hele vejen til dyrlæge og hjem igen, på om jeg da ikke lige skulle lave sådan et par blomster. Skøn inspiration, tak for dig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Iiih, Lene! Dejligt at høre, at du synes om den, og at du får lyst til at sætte i gang med at lave nogle små japanske blomster :D

      Jeg håber du har fået lavet noget skønt krea i dag! Og jeg glæder mig til at se det færdige resultat af din skønne kanin : )

      Knus Marthe

      Slett
  8. du videregiver en masse skøn inspiration, tusind tak for det - jeg har smidt mit bud på januar´s retro favorit på bloggen, håber du har lyst til at kigge forbi og se det...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusind tak for roser, Rikke! Det gør mig rigtig glad at høre : )

      WOW, sikke et arbejde der ligger bag din skønne taske, som du viser frem på din blog i forbindelse med Retrostof-udfordringen! Godt gået : )

      Hav en skøn aften videre!

      Knus Marthe

      Slett
  9. Hej Marthe.
    De er virkelig flotte. Kan ske at man skal rode lidt i stof resterne og afprøve din fine DIY.
    God aften
    Knus Anja.

    SvarSlett
    Svar
    1. De er virkelig søde, og sjove at lave, Anja :-) Jeg er allerede i gang med at lave flere, og skal ud og købe hårspænder og andet at fæste dem på, så er der både små tøse-gaver og pynt til Albas uregerlige hår ;0) God fornøjelse med at få brugt nogle fine stof-rester!

      Knus Marthe

      Slett
  10. Sikke en tålmodighed Marthe, de er rigtig fine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusind tak, Elisabeth : ) Det er lidt mærkeligt, men når det gjælder krea projekter, så er min tålmodighed noget større end ellers... ;-) Hi, hi. Det er sikkert flere der har det på samme måde..?

      De her små blomster tager faktisk overraskende lidt tid at lave, så bliver det nesten ikke sjovere :0)

      Knus Marthe

      Slett
  11. Svar
    1. Koselig med hilsen, Trine. Ja, de er både lette og hurtige å lage, og jeg kan merke de lett kan bli litt vanedannende... ;-)

      Fin kveld videre til deg!

      Klem Marthe

      Slett
  12. Ser veldig avansert ut - man må i hvert fall være fingernem... Men så ble de veldig flotte :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne
      De er så lette å lage, så :-) Fint resultat, kjapt = I like :)

      God helg til deg!

      Klem Marthe

      Slett
  13. Hvor er de bare søde! De ryger direkte på to-do listen, for dem må jeg bare lave. Tak for DIY!
    God weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Bebe : )
      Skønt at høre, de er så nemme og sjove at lave. Rigtig god fornøjelse med dem : )

      Rigtig god ny uge til dig!

      Knus Marthe

      Slett
  14. Så flotte blomster...så litt vanskelig ut synes jeg, men går sikkert greit når en først setter i gang ;-) takk for at du deler med alle oss andre Marthe!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Karine
      Det er litt lettere når man sitter der med dem i hånden,-det tar slett ikke lang tid å lage en : ) Så i gang å kutte firkanter nå, av noen av retro-lekkeriene dine : )

      Ha en fin uke, Karine!

      Klem Marthe

      Slett
  15. Ej! Hvor er de søde, og mange tak for den fine DIY, tror at jeg vil kaste mig ud i det snarest... :-)

    Jeg har for øvrigt lagt en DIY til blomster-alfe-vingerne op på min blog: http://www.mumma.dk/2013/02/diy-blomster-alfe-vinger.html

    Ha' en dejlig dag!
    :-) Ann-Katrine

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ann-Katrine
      Hvor er jeg glad for at du kan bruge min DIY her. Jeg kan så godt lide, at det er et hurtigt lille projekt, som man kan lave sådan lidt indimellem ;-)

      Jeg har været inde på din blog og kigge på din fine DIY,-dem vil jeg gå i gang og lave, når der bliver lidt ledig tid : )

      Også dejlig dag til dig!

      Knus Marthe

      Slett
  16. Hvor er det nogle fine blomster, og en god DIY. Den må jeg hellere afprøve, og det er en rigtig god måde at få brugt rester på :-)
    Det er nogle rigtig skønne ting du kreere og jeg har meldt mig som fast læser og glæder mig til at se flere af dine skønne kreationer. Du er velkommen til at slå et smut forbi min blog, og se dig omkring.
    Kh Line

    SvarSlett
  17. Yesterday, while I was at work, my sister stole my iphone and tested to see if it can survive a thirty foot drop,
    just so she can be a youtube sensation. My apple ipad is now broken and she has 83 views.
    I know this is completely off topic but I had to share it with
    someone!

    Here is my page :: private plane flights

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...